Osteoporose

Her finder du spørgsmål og svar om mælk og osteoporose.

Osteoporose, der er den mest udbredte knoglesygdom i verden, er en sygdom, hvor knoglernes svækkes, hvilket fører til øget risiko for knoglebrud. Det er en sygdom, som i stor udstrækning kan behandles og forebygges med kost, motion og evt. medicin. Hvis osteoporose ikke forebygges eller behandles, kan den udvikle sig og give smerter, invaliditet og tab af uafhængighed. Oftest er det knogler i håndleddet, hoften og/eller rygsøjlen, man brækker. 

Osteoporose kan ramme både mænd og kvinder og selv børn, selv om det er sjældent. Det skønnes, at der p.t. er omkring 450.000 mennesker i Danmark, der lider af osteoporose, og at hver 3. kvinde og hver 8. mand over 50 år, vil få brud i løbet af deres levetid. Hoftebrud er et af de største problemer i denne sammenhæng, idet heling og genoptræning er sværere i en høj alder og førlighed og livskvalitet ofte nedsættes.

Læs mere om osteoporose her.

Osteoporose udvikler sig normalt uden symptomer og forårsager ikke smerter eller andet ubehag, så længe der ikke er opstået brud. Det kan derfor være svært at vide om man har sygdommen. En speciel scanning – en DXA-scanning – af hofter og rygrad (en enkel, smertefri scanning) er lige nu den mest præcise og pålidelige måde til at vurdere knoglemassen og tilstedeværelse af eller risiko for osteoporose. Tegn, du bør være opmærksom på og fortælle til lægen er pludselige og alvorlige rygsmerter, lavere højde og/eller en brækket knogle som følge af et let slag.
Knoglesundhed og knoglestyrke bestemmes hovedsageligt af faktorer, som er uden for vores kontrol, såsom genetik, køn og alder. Der er dog faktorer, som kan kontrolleres, såsom vores kost og fysiske aktivitet. Disse aspekter er særligt vigtige i ungdommen, mens knoglerne stadig udvikler sig. En afbalanceret kost med "knoglevenlige" næringsstoffer, som f.eks. calcium, phosphor, protein, vitamin D, zink og magnesium er vigtig. Mejeriprodukter er rige på flere af disse vigtige næringsstoffer. Det er også nødvendigt regelmæssigt at være fysisk aktiv, ved at deltage i aktiviteter, hvor man bærer sin vægt (alle aktiviteter, hvor man lægger sin fulde vægt på fødder og ben). Det er f.eks. gåture, løb/jogging, tennis og de fleste former for holdsport. Andre knoglevenlige råd går ud på at holde en sund kropsvægt, undgå overdreven indtagelse af alkohol samt afholde sig fra at ryge.

Mejeriprodukter som mælk, yoghurt og ost hører til blandt de bedste kilder til calcium, da calcium i mejeriprodukter er nemt at optage for kroppen. Calcium er anerkendt for sin betydning for normal knoglevækst- og udvikling hos børn og for vedligeholdelsen af knoglerne livet igennem. Mælk, yoghurt og ost indeholder også protein og phosphor, som er vigtige for knoglesundheden.

Læs mere om den forskningsbaserede evidens om mælk og knoglesundhed her.

Nej, denne gamle teori er blevet afvist flere gang. Teorien handlede om at proteiner i animalske fødevarer gjorde kroppen ”sur”, og at kroppen så brugte calcium for knoglerne til at neutralisere denne syre. Dette er heldigvis ikke korrekt og både protein og andre næringsstoffer i mejeriprodukter, har en gavnlig effekt på knoglesundheden. 

Reference:

Fenton et al. (2009) Meta-analysis of the effect of the acid-ash hypothesis of osteoporosis on calcium balance. J Bone Miner Res. 2009 Nov;24(11):1835-40