Sarkopeni

Her finder du spørgsmål og svar om mælk og sarkopeni.

Ordet sarkopeni, der stammer fra det græske "sarx" for kød og "penia" for tab, beskriver nedgangen i muskelmasse, som følger med aldring. Generelt mister vi, efter vi er fyldt de 50, naturligt ca. 1 % af vores muskelmasse om året. Disse små tab mærkes nærmest ikke, men betyder mindre styrke og funktion, som kan føre til øget risiko for at falde, fysisk invaliditet, svagelighed og dårlig livskvalitet.
Blandt ældre mellem 60-70 år vil mellem 5 og 13 % have sarkopeni i større eller mindre grad. Blandt ældre over 80 år er andelen med sarkopeni steget til et sted mellem 11 og 50 %.
Muskelsvaghed, der forstyrrer den fysiske aktivitet, er et symptom på sarkopeni.  Det er dog nødvendigt, at en læge foretager kliniske målinger af muskelmasse og -funktion for at kunne konstatere sarkopeni. Muskelmassen kan måles ved hjælp af en scanning af kroppens sammensætning f.eks. vha. DXA (Dual X-ray absorptiometry) Målinger af den fysiske ydeevne omfatter udstrækning af knæ, ganghastighed, gribetests og tiden, det tager at komme fra stående til siddende position.
Det er vigtigt at bevare muskelsundheden for at undgå sarkopeni. Motion og kost med protein af høj kvalitet er vigtige aspekter for sunde, stærke muskler. De bedste øvelser til at stimulere muskelvæksten er styrketræning eller træning hvor man bærer sin egen vægt, f.eks. gang, løb, løft af vægte eller gymnastik. Det er også nødvendigt med en afbalanceret kost, der indeholder tilstrækkeligt protein. Animalsk baserede proteiner, heriblandt mejeriprodukter, magert kød, fjerkræ, fisk og æg er de bedste kilder, mens bælgfrugter som bønner og linser også giver en vis mængde protein. Timingen og kvaliteten er vigtig, når det drejer sig om vores indtagelse af protein, og den optimale tilgang er, at vi fordeler vores indtag over hele dagen i stedet for at koncentrere en større mængde på ét måltid. Dette gør kroppen i stand til effektivt at kunne levere de konstante mængder, som aktive muskler har brug for i løbet af dagen.
Mejeriprodukter som mælk, yoghurt og ost er gode kilder til calcium, og de har et højt indhold af protein af høj kvalitet. Calcium er også vigtigt for en normal muskelfunktion, mens protein bidrager til muskelvækst og -vedligeholdelse. Protein består af byggesten, der kaldes aminosyrer. En af disse, leucin, er central i forhold til at stimulere muskelvæksten. Mælkeproteinet valle, som er rig på leucin, nævnes som værende særlig gavnligt for muskelvækst og -reparation.